מה שהחברות מפספסות במחאה: האינטרנט העביר את הכח לצרכנים

ב

המחאה החברתית שפרצה בעולם בשנה החולפת משקפת שינוי שיימשך ויתמיד, וכל החברות צריכות להיערך לכך, כי במוקדם או במאוחר הוא יגיע אליהן. את הדברים האלה לא אמר אתמול פעיל מחאה, או סוציאליסט מושבע. אמר אותן בכיר בתעשיית ההיי טק הישראלית, מי שאפשר לומר עליו, שהוא מייצג את ההארד-קור של התעשיה: זאב ברגמן, נשיא ומנכ"ל חברת נייס. לדבריו, האינטרנט העביר את היתרון במידע שהיה לחברות לידי הצרכנים, ולכן על החברות לשנות דפוסי חשיבה.

בכנס שערך המרכז הבינתחמי בהרצליה בנושא מנהיגות אמר ברגמן, כי "מה שקרה, ואת זה צריך להפנים, זה שאחרי הרבה מאוד שנים  שבהן היו פערי מידע מאוד גדולים לטובת יצרנים מול צרכנים – הכח עבר לצרכנים דרך האינטרנט. נוצר מצב, שאני כצרכן יכול לקרוא נתונים כל הזמן באינטרנט ולהשוות מחירים, ומי שעומד מולי בארגון לא ערוך לתת לי תשובותמי שמולי בארגון לא ערוך לטפל בידע שיש לי. זו תופעה עולמית, לא ישראלית, שנובעת ממהפיכה ביחסי הכח בין הצרכנים לארגונים. זו מהפיכה שמחייבת להיערך מחדש ולשרטט מחדש כיצד מתחרים ועובדים. כרגע זה חברות מול צרכנים, אבל זה יהיה בהמשך גם חברה מול חברה".
ברגמן הוסיף, כי תופעה של התעשרות מהירה תימשך, גם אם היא מכונה קפיטליזם חזירי. לדבריו, הנפקת פייסבוק ורכישת אינסטגאם על ידי פייסבוק, שני מהלכים מהשבועות האחרונים בלבד, מעידים על כך "שההתעשרות המהירה מכלום לא נעצרת".
לדבריו, הדברים שחברות עשו בקלות אתמול, הן יתקשו לעשות מחר בגלל זרימת המידע. "קשה לצפות מהיכן תבוא המכה הבאה. כולנו יכולים לקנות בגדים בזול בחו"ל ולהביא לארץ. יש פער בלתי נסבל בין מחיר האייפון בחו"ל ובארץ והשאלה מתי זה יתפוצץ. מישהו כנראה עושה חשבון של רווח התחלתי עד שזה יתפוצץ. קשה לומר איפה תהיה נקודת הפיצוץ. אני לא חושב שבקוטג' היתה חזירות יותר גדולה ממקום אחר. יש פה עניין של סמל ומקריות. יש היום יותר שקיפות ויותר קשה  יהיה לעשות מה שחברות עשו פעם", הוסיף.

גם איתן ורטהיימר, נשיא ישקר אמר, כי החל תהליך שינוי שעיקרו מעבר לקפיטליזם חדש, מתחשב יותר. "מתחילים לראות את זה בספרות הכלכלית החדשה, שעוסקת בקפיטליזם חדש, הרבה יותר מתחשב. משהו לא סוציאליסטי אבל באמצע בין סוציאליזם לקפיטליזם. זה בא על התשתית של המידע הזורם. בהחלט רואים עולם משתנה, רואים עולם של אנשי תיווך ואמצע, טכנולוגיות ושיטות שיווק שמשתנים.
אני רואה עולם שמשתנה לחלוטין. עולם שמחשבן רק מספרים ולא לב ולא ראש – לא יעבוד יותר. צריכים להיות יותר מאוזנים במשולש של כסף, לב וראש. האחריות היא של כולם יחד, לדבר יחד. לשבת יחד ולחשוב איך לעשות את העולם טוב יותר, לא איך לגרום לאחד להרויח, ולא איך עוברים לסוציאליזם. אני עוד לא מבין הכל, אבל ברור שהעולם הולך למשהו אחר".

רוני קוברובסקי, נשיא החברה המרכזית ליצור משקאות קלים (קוקה קולה ישראל) מתקשה לקבל את העולם הכלכלי החדש ונאחז סלקטיבים במספרים שמשקפים את המסרים שלו ומשרתים את טיעוניו. אמר, כי הדיון הציבורי מחמיץ את הנתונים והעובדות. "כמו כל דבר, ממהרים בארץ להסיק מסקנות. אין ספק שישנה התפתחות לא פשוטה אבל לאן זה יגיע – אני חושב שמוקדם לומר. חברה צריכה לעשות את העבודה הטובה שלה, להיות שקופה. אבל, השיח הצבורי לא מדבר על עובדות. מקבלים מסקנות ומחליטים החלטות על עובדות לא נכונות.
קוברובסקי חוזר על הצעה של עפרה שטראוס מלפני שנה, שמכוונת לנשיאה משולבת בנטל החדש. "אני מציע לכולם לקחת אויר להרגע. הזמנים מספיק קשים בלי הסטריה. כולם צריכים לפעול באחריות, גם התקשורת, כדי שהמדינה תהיה יותר טובה. אני לא לוקח בעלות על אחריות. כולם יחד צל אחראים למה שקורה פה". לדבריו, בשלוש שנים אחרונות יש הרגשה שהיתה חזיקות טוטאלית ומחירי המזון טיפסו. אבל מה שטיפס היו דיור תחבורה ותקשורת ואנרגיה. מדד המזון עלה פחות ממדד המחירים לצרכן. לפי נתוני למ"ס.
גיל סמסונוב, ממשרד הפרסום גליקמן נטלר סמסונוס אמר, כי "משהו משתנה ואני חושב שלהכחיש אותו יהיה קשה. אני מרגיש, שאני נמצא בשני מקומות. אני בהחלט מתרגז מחזירות ורוצה הרבה יותר תחרות. מצד שני, אני מאוד מוטרד מזה שאני מלווה לקוחות בשנה האחרונה ורבים מהם נמצאים בבונקר ופוחדים להרים ראש, לפרסם, להתראיין, לבוא לכנסים. את זה צריך לעצור, לעשות הבדל בין מי שהוגן ומי שלא. זה מגיע לירושלים לכנסת. יש כמעט כיכר תחריר לעשירים. המפתח למה שאנחנו רוצים זה  שינוי שיטת המימשל שלנו".
ורטהיימר הוסיף, כי "אם היינו כולנו עובדים יחד ומביאים את המערכות ממירושלים להתחבר, יכולנו להגיע רחוק יותר עם מקומות עבודה והצלחה. אפשר לסדר את מה שאתם קוראים לו חזירות. אבל רק בלכעוס ולהיות צודקים לא נגיע לשום מקום".

קוברובסקי הסכים, כי נדרשת הידברות. לדבריו, נדרשת עבודה משותפת בין התקשורת, הממשלה התעשיה וההסתדרות, כדי שבסוף הדרך תהיה לאזרחים הכנסה פנויה גדולה יותר, באמצעותה יוכלו להניע את הכלכלה.

בקיצור, בשורה התחתונה, האינטרנט יצר מהפיכת מידע. זה לא חדש. מה שחדש, זה השימוש שעושים צרכנים במידע הזה. אם פעם חברות יכלו לנצל מידע לתועלתן והציבור נותר ללא מידע, היום המצב התהפך. בישראל ממתינות חברות מזון להזדמנות ראשונה בה יוכלו להעלות מחירים למרות המחאה. זה מראה, שהן לא הפנימו את השינוי. עדיף לחברות אחרות לקחת צעד אחד קדימה ולהיערך לשינוי, מול ספקים, לקוחות עסקיים וצרכני קצה, לפני שהשינוי יתפוס אותן לא מוכנות.

תגובה אחת הוסף תגובה

  1. מבקרת חוזרת הגיב:

    אני מקווה שבארץ בכלליות ישנו גישה בעסקים, לא רק לגבי התמחור – שיבינו שהצרכן כבר לא תלוי בספק המקומי, ולא חייב לסבול יחס/שירות לקוחות ברמה מבזה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s