תבשיל בסיר חרס טורקי

ב

IMG_4915.jpg-web

"שמת לי יותר מידי בצלחת", נאנח ק'. אני הכנסתי את הצלחת למיקרו, והוא מצא ביו טיוב ריקוד סלסה אותנטי מקובה להראות לי. שקעתי בריקוד, בזוית העין ראיתי, שהוא הוציא בעצמו את הצלחת מהמיקרו. כשהריקוד הסתיים, כל מה שנותר בצלחת היו כמה טיפות רוטב.
זה התחיל הרבה קודם. שבת, 11 בבוקר. סיר החרס הטורקי שלי שוהה שעה בתנור, והבית מתמלא בניחוח תבשיל מסקרן, מוכר-לא מוכר, שמעורר תיאבון עז. בניגוד לסירי שנות השמונים, הסיר הנוכחי נטול גלזורה שהופכת אותו מבריק וחוצצת למעשה בין החרס לתבשיל. כך, ניתן להינות בתבשיל מטעם מיוחד שמקנה לו החרס ומהריח שלו שמשגע את בני הבית.
את הסיר הטורקי (5 ליטר) הבאתי לנסיון מחנות מיסטרל המתמחה במוצרי בישול ואפיה. הוא מגיע ללא הוראות שימוש בעברית, והיבואן אומר שצריך רק להרטיב אותו במים לפני הבישול. עם זאת, לאחר התייעצות על מביני דבר החלטתי לצרף המלצה נוספת – לפני שימוש ראשון להשרות את הסיר שלוש שעות במים, כולל המכסה. לפני כל אפיה להשרות אותו עשר דקות במים. ההשריה תבטיח שהסיר לא ייסדק בתנור.
האפיה מתבצעת בחום גבוה של 200-250 מעלות. ועוד עצה – את הסיר יש להכניס לתנור כשהתנור קר עדין, כדי שהחרס יתחמם בהדרגה.

מה צריך (3-4 מנות)?
750 גרם בשר חתוך לארבעה -חמישה נתחים (השתמשתי בכתף אנגוס טרי)
1-2 כפות קמח (לקימוח הבשר)
2 כפות שמן זית (לטיגון הבשר)
4 תפוחי אדמה בינונים-קטנים
בטטה
שורש פטרוזיליה
סלק
4 זיתים
5 שינוי שום
1-2 זוקיני
1 בצל
רבע-חצי צ'ילי חריף (לא חובה)
חצי ענף רוזמרין (5 ס"מ)
1 בקבוק בירה
1 כף חוואיג' למרק (אפשר להחליף בתערובת כמון, כורכום, שום)
1 כפית פפריקה מעושנת
חצי כפית פפריקה חריפה
מלח, פלפל

IMG_4844.jpg-web

מה עושים?
בקיצור – צורבים בשר, או עוף, ממלאים את הסיר ירקות ובשר, מוסיפים תבלינים ומים, מכסים ומכניסים לתנור לשלוש שעות.
בפירוט –  משרים את הסיר 10 דקות במים (עד השלמת ההכנות).
מקמחים קלות את הבשר וצורבים על מחבת עם שמן זית. מוציאים את הבשר, מכניסים למחבת מים ומקרצפים את מה שנדבק למחבת, עד להמסתו במים. מעבירים את המים עם השאריות לסיר.
מקלפים את הבצל, פורסים לחצאי טבעות ומניחים בתחתית הסיר. מעליו מניחים את נתחי הבשר. מעליהם מפזרים תפוחי אדמה, בטטה, סלק וזוקיני חתוכים לחתיכות גסות (שלא יימעכו בבישול הארוך) – בקליפתם לאחר שטיפה, ושורש פטרוזיליה מקולף וחצוי. מוסיפים זיתים, שום וצ'ילי פרוס.
מערבבים את כל תבליני הרוטב עם חצי כוס מים רותחים. יוצקים לסיר. מוסיפים בקבוק בירה, מוסיפים מים עד שכל המרכיבים מכוסים. סוגרים עם המכסה.
מכניסים לתנור רק, מכוונים לחום מירבי (250 מעלות) וממתינים בסבלנות שלוש שעות.

IMG_4889.jpg-web

 

כתיבת תגובה